Metro Cityringen i København blev sat i drift i september 2019, efterfølgende er også Nordhavnsafgreningen ibrugtaget i marts 2020, og anlægget i Sydhavnsafgreningen er allerede godt i gang.
Cityringen med de 17 underjordiske stationer blev taget i brug i september 2019. Allerede 6 måneder efter i marts 2020 blev Nordhavnsafgreningen med 2 nye stationer taget i brug. Herudover er anlægget af Sydhavnsafgreningen med 5 nye stationer godt i gang, og det forventes at stå færdig medio 2024.
For en oversigt over linjeføring, byggepladser mv. henvises til Metroselskabets hjemmeside (se linket nedenfor).
I henhold til § 15, stk. 1, i lov om en Cityring, bekendtgørelse af lov om en Cityring, varetager Trafikstyrelsen godkendelsen af Cityringen for så vidt angår:
- Den samlede tunnelkonstruktion, uanset hvilken tunnelkonstruktion der er tale om, herunder tunnelstrækninger med indbyggede sporskifter, sidespor, nød- og ventilationsskakte, stationer samt installationer, der vedrører tunnelstrækningerne, herunder tunnelstationernes sporområder
- De banetekniske anlæg
- Den indre indretning af de underjordiske stationers publikums- og teknikområder med tilhørende installationer
Godkendelse af punkt 1 og 2 sker med hjemmel i jernbaneloven, samt bekendtgørelser udstedt i medfør af denne. Du kan læse mere om jernbanegodkendelse af Cityringen gennem underfanen til venstre.
Med bestemmelsen i § 15, stk. 1, nr. 3 fik Trafikstyrelsen ansvaret for byggesagsbehandlingen på Metro Cityringen. Det var en nyskabelse, idet det på den eksisterende metro var de kommunale bygningsmyndigheder, der varetog byggesagsbehandlingen. Du kan læse mere om byggesagsbehandlingen af Cityringen gennem underfanen til højre.
Gå til Metroens hjemmeside (nyt vindue)