Før implementeringen af 4. jernbanepakke var det kun signifikante ændringer, der skulle forelægges for Trafikstyrelsens vurdering af, om en ny ibrugtagningstilladelse var nødvendig.
I 4. jernbanepakke er det præciseret, at alle ændringer, der påvirker interoperabilitetsdirektivets væsentlige krav (Sikkerhed, Driftssikkerhed og disponibilitet, Sundhed, Miljøbeskyttelse, Teknisk kompatibilitet og Tilgængelighed), kan være underlagt krav om godkendelse. Yderligere vil enhver ændring, der kræver ny tilladelse til et køretøj også medføre en ny typegodkendelse.
Ændringer, der skal godkendes, vil derfor både udløse ny køretøjsomsætningstilladelse og ny typegodkendelse.
Nu fastsætter IOD 2016/797 artikel 21(12) tre kriterier, som hver især kan udløse krav om en ny tilladelse/godkendelse. Heraf er kun et, kriterium b), relateret til signifikans:
Ved ændringer kræves ny tilladelse/godkendelse hvis:
- Der er sket ændringer af værdierne for de parametre, der er omhandlet i stk. 10, litra b), som ligger uden for intervallet for acceptable parametre som fastsat i TSI'erne.
Med ovenstående menes, at der kan være behov for en ny tilladelse/godkendelse, hvis ændringen påvirker køretøjets kompatibilitet med infrastrukturen, som kravsat i nationale regler, eller de grundlæggende konstruktionsmæssige egenskaber anført i TSI LOC&PAS eller TSI CCS.
TSI LOC &PAS og TSI CCS indeholder i kapitel 7 tabeller over de grundlæggende konstruktionsmæssige egenskaber og anviser heri intervaller for, hvor meget de enkelte parametre må variere, før der er behov for en ny tilladelse/godkendelse.
- De påtænkte arbejder kan have en negativ indflydelse på det pågældende køretøjs samlede sikkerhed.
Med ovenstående menes ændringer, der potentielt kan påvirke køretøjets sikkerhedsniveau.
Trafikstyrelsen har besluttet indtil videre at anlægge signifikans som kriterium for denne vurdering.
Signifikansvurderingen skal tydeligt anføre, hvilke konsekvenser, der er identificeret som følge af ændringen, og hvilke relevante eksisterende barrierer, der er identificeret.
Såfremt ændringen vurderes som signifikant, er der behov for en ny tilladelse/godkendelse, og ansøgningen skal indeholde en sikkerhedsvurderingsrapport, udarbejdet af en akkrediteret assessor.
- Det kræves i de relevante TSI'er.
TSI’er kan fastlægge, at visse ændringer kræver ny godkendelse.
Dvs. at det skal stå eksplicit i en TSI at en given ændring skal godkendes for at dette kriterium udløses.
Ovenstående betyder, at ændringer, som vurderes signifikante i medfør af CSM-RA, eller som overskrider grænserne for variation i de såkaldte ”grundlæggende konstruktionsmæssige egenskaber” (disse er defineret i TSI'erne) eller som påvirker opfyldelsen af nationale krav (fx BEK 863 og dermed kompatibilitetsattesten) skal forelægges til godkendelse/tilladelse.