Flyvelægevejledning

Aktuelle vejledninger for flyvelæger

Trafikstyrelsen (TS) certificerer AME’er i henhold til EU’s bestemmelser herom i forordning 1178/2011, MED.D.010, part ARA.MED.200, jf. part ARA.GEN.315, og forordning 2015/340, ATCO.MED.C.010 jf. part ATCO.AR.F.010.

Ved ansøgning om certificering som flyvelæge i Danmark, skal ansøgningsskemaet, som findes på Trafikstyrelsens hjemmeside, anvendes.

Som angivet på ansøgningsskemaet skal der vedlægges dokumentation for;

  • Autorisation som læge
  • Speciallæge autorisation
  • Gennemført kursus i flymedicin jf. EU-forordning 1178/2011, GM1 MED.D.020. Basic Course in Aviation Medicine), der skal være godkendt efter forordning 1178/2011, GM1 MED.D.020. Dette inkluderer praktisk træning i undersøgelsesmetoder og flyvemedicinske vurderinger. Det anbefales at sikre sig, at kurset er godkendt af den kompetente myndighed i det land, hvor kurset er hjemmehørende.

Ved certificeringen skal lægen endvidere kunne godtgøre overfor den kompetente myndighed;

  • at denne råder over tilstrækkelige faciliteter, procedurer, dokumentation og fungerende udstyr af relevans for flyvemedicinske undersøgelser.
  • at der er fastlagt nødvendige procedurer og forhold med henblik på at sikre den lægelige tavshedspligt. 
  • At der er adgang til adækvate faciliteter, procedurer og funktionelt udstyr til gennemførsel af flymedicinske undersøgelser


Medicinsk udstyr omfatter som minimum stetoskop, otoskop, ophthalmoskop, reflekshammer, BT-apparat, EKG-apparat, tympanometer/pneumatisk otoskopiudstyr, Snellens synstavle, Ishiaras farvesynstabel (24 tavler), apparat til måling af Hgb, spirometri, urinstiks, personvægt, højdemåler og audiometri.
N5/N14 synstavle kan udleveres fra Trafikstyrelsen.
Teknisk udstyr skal være kalibreret efter retningslinjerne, og flyvelægen skal have et system til fremtidig kalibrering og dokumentation for kalibreringen.

  • Ved førstegangsgodkendelse skal Trafikstyrelsen gennemføre inspektion af faciliteter og flymedicinsk praksis med henblik på flymedicinsk certificering af undersøgelsessted.
  • Som en del af inspektionen vil TS gennemgå procedurer jf. forordningen med henblik på at sikre, at flyvelægen har modtaget vejledning og kan gennemføre adækvate procedurer for flymedicinsk certificering.
  • Der betales for tiltrædelsesinspektionen i henhold til gældende gebyrbekendtgørelse. Ved tiltrædelsesinspektionen dokumenterer ansøger, at EASA’s krav til undersøgelsessted(er) og undersøgelsesudstyr på den planlagte undersøgelsesadresse er opfyldt.
  • Såfremt betingelserne jf. forordningen er opfyldte, kan AME certificeres for en periode af højst tre år.
  • Godkendt ansøger vil modtage en tiltrædelsesrapport, certifikat samt et unikt flyvelægenummer, samt stempel.


I nogle lande godkendes GMP (alment praktiserende læger) og speciallæger i arbejdsmedicin til at udføre undersøgelser for grupperne LAPL og Cabin Crew (CC). Dette er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en mulighed i Danmark.

Indehaveren af et flyvelægecertifikat uden unødig forsinkelse skal underrette Trafikstyrelsen, hvis denne er underlagt disciplinærprocedurer eller efterforskning foretaget af et medicinsk tilsynsorgan (Sundhedsstyrelsen (SST), Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) og Styrelsen for Patientklager (STPK). Manglende underretning til Trafikstyrelsen herom skal medføre suspension eller tilbagekaldelse af flyvelægecertifikatet, jf. MED.D.025, litra b). 

For at opfylde kvalifikationskravene i MED.D.010, a) og ATCO.MED.C.010, a) er det nødvendigt at rette henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, som skal vurdere, hvorvidt din autorisation som læge kan anerkendes i Danmark.

Det er muligt at læse mere om lovregulerede erhverv, der er omfattet af EU’s direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, samt hvordan du ansøger på Uddannelses- og Forksningsministeriets hjemmeside. Du finder link til hjemmesiden nedenfor.

For at Trafikstyrelsen kan vurdere, hvorvidt du opfylder uddannelseskravene omtalt i MED.D.010, b) og hvis relevant i ATCO.MED.C.010, b) skal eksamensbevis for bestået basisuddannelse og – hvis relevant – videregående uddannelse i flyvemedicin indsendes til Trafikstyrelsen til verifikation.

Når Styrelsen for Patientsikkerhed har anerkendt din uddannelse, kan AME-ansøgning ”Ansøgning om Aero-medical examiner certificate” sendes til Trafikstyrelsen sammen med brevet om anerkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed og eksamensbevis(ene) i basisuddannelse og – hvis relevant – videregående uddannelse i flyvemedicin. Du finder AME-ansøgningsformularen på denne side.

Herefter vil Trafikstyrelsen behandle ansøgningen. Hvis du opfylder kravene til udstedelse af AME-certifikat, skal Trafikstyrelsen, før certifikatet kan udstedes, udføre en tiltrædelseskontrol af din AME-praksis.

Det bemærkes i den forbindelse, at en AME i første omgang vil blive certificeret som klasse 2-AME, og herefter vil det være muligt at ansøge om en udvidelse af rettigheden til klasse 1 i overensstemmelse med Kommissionens forordning 1178/2011, MED.D.015.

 

Link til Uddannelses- og Forskningsministeriet:

Oversigt over lovregulerede erhverv

Hvis du er en flyvelæge (AME) fra et tredjeland og ønsker at blive en dansk certificeret AME, er der visse krav, der skal opfyldes.

Trafikstyrelsen er underlagt EU-Kommissionens forordning 1178/2011 og forordning 2015/340 omhandlende certificering af AME’er. Hvis en AME primært praktiserer i et tredjeland, er den kompetente myndighed den, der er udpeget af den medlemsstat, hvortil AME’en har indsendt ansøgning om udstedelse af AME-certifikat.

Dermed gælder, at hvis ansøgeren opfylder de krav, der er beskrevet i forordning 1178/2011, MED.D.010 og/eller forordning 2015/340, ATCO.MED.C.010, skal den kompetente myndighed udstede et AME-certifikat med de rettigheder, der er ansøgt om.

Dette betyder, at hvis du er en AME fra et tredjeland og ønsker at blive en dansk certificeret AME, skal du opfylde kravene i ovennævnte forordninger.

Opnåelse af AME-rettigheder Class 1 Godkendelse som flyvelæge Class 1, MED.D.015

Udvidelse af AME-rettigheder til Class 1 Kravene for udvidelse til Class 1-rettigheder er beskrevet i Part MED.D.015.

  1.  Flyvelægen skal have gyldigt AME-certifikat samt opfylde følgende krav:
  • Have et gyldigt AME-certifikat o Gennemført mindst 30 flyvemedicinske Class 2-undersøgelser i en periode på højst 3 år forud for ansøgningen. 
  • ​Gennemført og bestået et Advanced Training Course in Aviation Medicine, herunder praktisk træning i undersøgelsesmetoder og flyvemedicinske vurderinger jf. 1178/2011 forordningen.
  • Mindst 2 dages bestået praktisk træning enten på et AeMC eller under supervision af MA fra den kompetente myndighed.

Der påregnes udført 8 superviserede Class 1/evt. Class 3-undersøgelser. Hvis den praktiske træning foregår på et AeMC skal Head of AeMC dokumentere, at den praktiske træning er gennemført på tilfredsstillende vis og dokumentationen fremsendes til Trafikstyrelsen.

       2.  Godtgøre overfor den kompetente myndighed, at AME råder over tilstrækkelige faciliteter, procedurer, dokumentation og fungerende udstyr af relevans for flyvemedicinske undersøgelser.

       3.  Demonstreret tilstrækkelig flyvemedicinsk viden i sit AME-virke og har fastlagt nødvendige procedurer og forhold med henblik på at sikre den lægelige tavshedspligt.

Flyvelægen faktureres i overensstemmelse med bekendtgørelsen om gebyrer og afgifter på luftfartsområdet.

Heri er det bestemt, at ud over betaling for udførelsen af opgaver, herunder tilsynsopgaver og tiltrædelseskontrol uden for dansk område, betales samtidig for Trafikstyrelsens rejse- og opholdsudgifter, herunder udgifter ved rejsetidsforbrug.

Trafikstyrelsen kan opkræve aconto beløb, som betales før opgavens påbegyndelse. På nuværende tidspunkt ligger timesatsen på 780 kr.

Sendes ind via link:

https://virk.dk/myndigheder/stat/TS/selvbetjening/AMEAeMC_Assessment_Referral_Form__Indberetning_af_ny_sag/

Nye sager er:

  • Fit/unfit initial
  • Fit Renewal/revalidation
  • Referred (Class 1+3)
  • Consultation (Class 2)

Som udgangspunkt skal sagen først sendes ind, når alle relevante dokumenter foreligger

Ved spørgsmål til LAPL og Cabin Crew sager kan MA kontaktes i telefontiden

Sendes ind via link:

https://virk.dk/myndigheder/stat/TS/selvbetjening/AMEAeMC_Tilfoejelse_til_eksisterende_sag_-_Assessment_population_form/

Tillæg til en eksisterende sag kan være:

  • Dokumentation som Trafikstyrelsen har bedt om
  • Yderligere dokumentation som er kommet til senere, men hører til sagen
  • Rettelser

Som udgangspunkt skal sagen først sendes ind, når alle relevante dokumenter foreligger

Notifikation skal kun bruges til syge-/raskmeldinger

Formål:
Indberetning, når flyvelægen har foretaget en fornyelses- eller initialundersøgelse af en pilot, flyveleder eller kabinepersonale, som vurderes egnet.

Det skal flyvelægen gøre

  • Indsend:
    • Indberetning om renewal/revalidation eller initial som FIT via virk.dk.
    • Medsend:
      • Kopi af underskrevet Medical Certificate.
      • Kopi af alle undersøgelsespapirer inkl. underskrevet ansøgningsblanket (application form).
      • Alle relevante dokumenter, såsom undersøgelsesrapporter, journaler, fmk.dk-udskrift, udskrifter fra sundhed.dk og dokumentation fra egen læge m.m.
      • Vær opmærksom på, at eventuelle spørgsmål, der medsendes til denne indberetning, ikke rutinemæssigt bliver gennemgået eller besvaret.
    • Husk at opdatere EAMR.

Trafikstyrelsens videre proces

  • Trafikstyrelsens Medical Team registrerer FIT-status i systemet og lukker sagen.
  • Bemærk, at disse sager kan blive gennemgået i forbindelse med Trafikstyrelsens tilsyn.

Formål:
Anvendes, når flyvelægen skal notificere Trafikstyrelsen om, at en pilot, flyveleder, kabinemedarbejder (CC) eller anden ansøger vurderes syg/uegnet (UNFIT).

Det skal flyvelægen gøre

  • Informér ansøgeren om UNFIT-status. Hvis ansøger er uenig, skal I informere om klageret, men sygemeldingen skal under alle omstændigheder indsendes.
  • Indsend notifikationen hurtigst muligt til Trafikstyrelsen (notifikationen tildeles et sagsnummer). Dette sagsnummer må ikke genanvendes ved en eventuel senere raskmelding eller hvis sagen sendes ind som "referred"/"consultation".
  • Skriv en kort begrundelse for UNFIT-beslutningen i feltet ”summary” (bemærk: eventuelle spørgsmål eller lignende vil ikke blive besvaret). Indsæt gerne en henvisning til EASA 1178/2011 eller 2015/340, hvis relevant.
  • Vedhæftninger, såsom dokumentation for sygdom, er ikke nødvendige, da de ikke gennemgås af Trafikstyrelsen. Såfremt ansøger klager, vil Trafikstyrelsen anmode om disse informationer. Det er dog ikke forbudt at medsende dem allerede ved sygemeldingen.
  • Husk at opdatere EAMR.

Trafikstyrelsens videre proces

  • Trafikstyrelsens Medical Team registrerer UNFIT-status på vedkommende i systemet og lukker sagen.

Formål:
Gælder for Class 1, 2 og 3. Anvendes, når en ansøger allerede er sygemeldt eller skal sygemeldes i forbindelse med en initial-, renewal- eller revalideringsundersøgelse, og hvor kun Trafikstyrelsen kan raskmelde i henhold til gældende regler.

Det skal flyvelægen gøre

  • Indsend sagen som “Referred” eller “Consultation UNFIT” med alle relevante oplysninger. Medsend en skrivelse med jeres opsummering af sagen, problemstilling og forslag til løsning (begrænsninger, raskmelding m.m.). Anvend eventuelt styrelsens dertil egnede blanket eller medsend kopi af jeres journalnotat, hvor dette beskrives.
    • Det er vigtigt for hurtig sagsbehandling, at Trafikstyrelsen hurtigt kan læse sig til problemstillingen. Sager, der hurtigt kan afgøres, vil kunne prioriteres for at undgå, at piloten er UNFIT i unødigt lang tid.
  • Sagen skal være fuldt belyst i henhold til forordningen, inden den sendes ind. Vent med at indsende sagen, hvis der afventes f.eks. undersøgelsesresultater eller lignende.
    • I mellemtiden skal der indsendes en "Notification UNFIT"-indberetning til Trafikstyrelsen, mens man venter på svar.
  • Når al nødvendig dokumentation foreligger, kan sagen indsendes som “Referred” eller “Consultation”. Denne tildeles et nyt sagsnummer, dvs. Notifikation UNFIT-sagsnummeret anvendes ikke og evt. medsendt dokumentation ved sygemeldingen skal også medsendes denen sag.
  • Husk at opdatere EAMR.

Trafikstyrelsens videre proces

  • Trafikstyrelsens Medical Team registrerer UNFIT-status på vedkommende i systemet, hvis det ikke allerede er sket via tidligere Notification UNFIT-indberetning.
  • Sagen lægges til sagsbehandling hos en Medical Assessor. Hvis yderligere undersøgelser eller dokumentation er nødvendige, vil Trafikstyrelsen kontakte flyvelægen.
  • Afgørelsen af sagen sendes direkte til ansøger samt flyvelægen. Hvis afgørelsen indebærer udstedelse af nye begrænsninger, udfærdiger Trafikstyrelsen nyt Medical Certificate, som sendes direkte til ansøger.
  • Det indgår i Trafikstyrelsens tilsyn med flyvelæger at vurdere omfanget af ikke fuldt belyste sager, der indsendes.

Formål:
Anvendes, når flyvelægen selv kan raskmelde piloter, flyveledere samt kabinepersonale i henhold til reglerne.

Det skal flyvelægen gøre

  • Indsend sagen som “Notification FIT”. Denne tildeles et nyt sagsnummer.
  • Vedhæft den nødvendige dokumentation, der understøtter FIT-vurderingen (f.eks. hospitalsnotater eller specialistnotater m.m.). Anvend eventuelt styrelsens dertil egnede blanket eller medsend kopi af jeres journalnotat, hvor dette beskrives.
  • Husk at opdatere EAMR.
  • NB! En raskmelding skal ikke sendes ind som en tilføjelse til en sygemelding.

Trafikstyrelsens videre proces

  • Trafikstyrelsens Medical Team registrerer FIT-status i systemet og lukker sagen. Den kan dog tages op til senere gennemgang ved et eventuelt flyvelægetilsyn af Medical Assessor.

Formål:
Gælder for Class 1, 2 og 3. Anvendes ved ansøgninger om fjernelse af begrænsninger eller ved flyvelægens påsætning af begrænsningerne RXO og/eller SSL.

Det skal flyvelægen gøre

  • Indsend sagen som “Referred” eller “Consultation FIT” med alle relevante oplysninger. Medsend en skrivelse med jeres opsummering, problemstilling og forslag til løsning (f.eks. fjernelse af begrænsning(er) eller påsætning af RXO/SSL-begrænsninger).
  • Anvend eventuelt styrelsens dertil egnede blanket ved anmodning om fjernelse af begrænsning eller medsend kopi af jeres journalnotat, hvor dette beskrives. Det er vigtigt for hurtig sagsbehandling, at Trafikstyrelsen hurtigt kan læse sig til problemstillingen. Sager, der hurtigt kan afgøres, vil kunne prioriteres.
  • For RXO/SSL påsætning anvend evt. dertil egnet blanket for SSL eller RXO instruks
  • Sagen skal være fuldt belyst i henhold til forordningen, inden den sendes ind. Vent med at indsende sagen, hvis der afventes f.eks. undersøgelsesresultater eller lignende.
  • Flyvelægen kan udstede Medical Certificate, hvis det drejer sig om RXO- og/eller SSL-begrænsningspåsætning.
  • Hvis det er en anmodning om fjernelse af en begrænsning, kan der udstedes et Medical Certificate med de pågældende begrænsninger, mens sagen behandles.
  • Medsend altid en kopi af det underskrevne Medical Certificate.
  • Husk at opdatere EAMR.

Trafikstyrelsens videre proces

  • Trafikstyrelsens Medical Team registrerer FIT-status i systemet.
  • Sagen lægges til sagsbehandling hos en Medical Assessor.
  • Hvis yderligere undersøgelser eller dokumentation er nødvendige, vil Trafikstyrelsen kontakte dig.
    • Hvis det drejer sig om en RXO/SSL-påsætning foretaget af flyvelægen, og Trafikstyrelsen er enig, får flyvelægen en bekræftelse, og sagen lukkes.
    • Hvis anmodning om fjernelse af en begrænsning godkendes, får flyvelægen direkte besked om, at nyt Medical Certificate kan udstedes uden de pågældende begrænsninger, hvorefter sagen lukkes. Det er således flyvelægen, der skal udstede det nye certifikat.
    • Hvis anmodningen om fjernelse af begrænsning(er) ikke kan imødekommes, får flyvelægen direkte besked.

Medical team telefontid kl. 9-14 på tlf. 40220824 (kun administrative ting)

For at opretholde helbredscertifikats gyldighed skal certifikatholdere løbende have foretaget rutinemæssige helbredsundersøgelser afhængigt af helbredsgodkendelsens løbetid.

Certifikatholdere skal løbende have foretaget rutinemæssige helbredsundersøgelser afhængigt af klasse og  helbredsgodkendelsens løbetid.

Når den rutinemæssige helbredsundersøgelse er foretaget, træffer flyvelægen (AME) eller det flyvemedicinske center (AeMC) afgørelse om, hvorvidt certifikatholderens helbred forsat er egnet til flyvning (fit), eller om der er tilstødt nogle helbredsmæssige forhold, som medfører en vurdering som uegnet (unfit).

I de tilfælde, hvor flyvelægen eller det flyvemedicinske center træffer afgørelse om ”unfit”, har certifikatindehaveren mulighed for at klage over afgørelsen til Trafikstyrelsen.

I nogle tilfælde skal sagen henvises til Trafikstyrelsen, som skal træffe afgørelse i sagen. Dette vil som oftest være i sager, hvor en indehaver af en Class 1-helbredsgodkendelse får specifikke helbredsmæssige problemer, herunder fx kræft eller hjerteproblemer.

Er der derimod tale om en indehaver af en Class 2-helbredsgodkendelse, som får tilsvarende specifikke helbredsmæssige problemer, vil det som udgangspunkt være flyvelægen eller det flyvemedicinske center, som skal træffe afgørelse i sagen, dog under vejledning af Trafikstyrelsen.

Hvis det vurderes, at der er behov for supplerende undersøgelser, for at kunne vurdere en ansøgers helbredsmæssige egnethed, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen anmode herom.

I de tilfælde, hvor en ansøger ikke fuldt ud opfylder kravene til helbredsmæssig egnethed til den relevante helbredsgodkendelsesklasse, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen pålægge ansøgerens helbredsgodkendelse de nødvendige begrænsninger.

Hvis de helbredsmæssige problemer, som en ansøger måtte have, anses for at bringe den sikre udøvelse af det relevante certifikats rettigheder i fare, kan ansøgningen underkendes, og der vil herefter ikke kunne udstedes en helbredsgodkendelse.

Her finder du detaljeret information om gyldigheden af helbredscertifikatet for de forskellige klasser. 

Gyldighedsperioden for en helbredsgodkendelse skal beregnes fra datoen for den flyvemedicinske undersøgelse ved første udstedelse og fornyelse. Ved forlængelse beregnes gyldighedsperioden fra udløbsdatoen for den tidligere helbredsgodkendelse, såfremt undersøgelsen er foretaget indenfor 45 dage før udløb. Hvis ikke beregnes gyldigheden fra undersøgelsesdatoen.

Class 1-helbredsgodkendelse er gyldig i  12 måneder.

Denne gyldighedsperiode nedsættes til 6 måneder, når indehaveren:

  • er fyldt 60 år.

  • beskæftiger sig med erhvervsmæssig passagerbefordring i lufttransportoperationer med én pilot og er fyldt 40 år.

Class 2-helbredsgodkendelser (i Danmark defineret som privat pilotcertifikat (PPL), svæveflyvere (SPL), ballonflyvere (BPL) og AFIS-operatører) er gyldige i:

  • ​60 måneder indtil indehaveren fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse mellem 40 og 50 år. En helbredsgodkendelse, der udstedes inden det fyldte 50. år, skal ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 51 år.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse på over 50 år.

Class 3-helbredsgodkendelser (flyveledere/flyvelederelever) er gyldig i en periode på:

  • 24 måneder.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse, som er fyldt 40 år. En helbredsgodkendelse der udstedes inden det fyldte 40. år, skal ophøre med at være gyldig, når indehaveren fylder 41 år.

LAPL-helbredsgodkendelser (lette luftfartøjer) er gyldige i en periode på:

  • 60 måneder indtil indehaveren af godkendelsen fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse på over 40 år.

CC-helbredsattest (kabinepersonale) skal være gyldige i en periode på:

  • Maksimalt 60 måneder.

Indhentning af helbredsoplysninger ved fornyelsesundersøgelser.

Revalidation/Renewal - alle Klasser

Ved fornyelsesundersøgelser skal følgende kontrolleres for perioden siden sidste helbredsundersøgelse:

  1. Sundhed.dk: Inklusive "Mine konsultationer".
  2. FMK: Opdateret medicinoversigt.
  3. Egen læges journal/speciallæge: Kun hvis der har været kontakt jf. punkt 1 (”Mine Konsultationer”)

Hvis der ved opslag ikke findes nye sundhedsmæssige kontakter eller der ikke tages noget nyt medicin, kan der enten:

  1. Uploades billeddokumentation/screenshot som dokumentation, eller
  2. Anføres i undersøgelsesskemaet:
    Ingen nye kontakter i Sundhed.dk, ingen ændringer i FMK, ingen kontakter til egen læge eller speciallæger i henhold til ”Mine Konsultationer”

FMK Bemærkning: Hvis der findes medicin i FMK, som ikke er angivet i ansøgningsskemaet, eller hvis der er mistanke om, at dette ikke tidligere er blevet vurderet, skal det undersøges nærmere.

Indhentning af helbredsoplysninger ved førstegangsundersøgelser

Initial - alle Klasser

Ved førstegangsundersøgelser skal følgende kontrolleres og dokumenteres:

  1. Sundhed.dk: Inkl. "Mine konsultationer" med indhentning af al historik.
  2. FMK: Inkl. historisk medicinoversigt.
  3. Egen læges journal/speciallæge samt andre specialister: Journal fra egen læge samt eventuelle speciallægejournaler, psykolograpporter mm. skal indhentes. Oplysningerne skal indhentes så langt tilbage som muligt – eventuelt helt fra fødslen.

Ved stabile kroniske sygdomme, der kræver regelmæssige kontroller på sygehus, hos egen læge eller specialist, og er en tilstand som ikke kræver Referral/Consultation, jf. forordningen, kan Medical Certificate påføres følgende begrænsning:

SSL: copy of all controls to AME according to letter of DD/MM/YYYY

  • Anvend Trafikstyrelsen formular anvendes som findes her. Hvis der anvendes egen formular, skal indhold svar til Trafikstyrelsens.

  • Det er vigtigt at skrive årsag til SSL-begrænsningen samt undersøgelser og hvor ofte, der forventes svar på til AME. Det skal IKKE udformes, som et meget langt dokument. Af hensyn til ansøger og jeres kollegaer, bør brevet naturligvis udformes, så det er klart og tydeligt, hvad det betyder. Det er vigtigt at ansøger får en kopi af denne skulle han skifte flyvelæge.

  • Det er en forudsætning at tilstanden uagtet stabilitet ikke er uforeneligt med flyvning i henhold til forordningen eller ud fra en flyvemedicinsk vurdering. Ved mindste tvivl bedes flyvelægen kontakte Trafikstyrelsen.

  • Flyvelæge kan udstede Medical Certificate til piloten og skal herefter indsende sagen som som referral eller Consultation alt efter klasse. I bedes i feltet ”evaluation medical summary” markere med ”fit”, samt hvilken begrænsning der er påsat. Formularen skal medsendes sagen.
  • Der skal ligeledes informeres om ansøgers ret til at påklage beslutningen til Trafikstyrelsen.

En RXO-begrænsning skal og kan påsættes af flyvelæge ved følgende forhold:

 

Klasse 1-ansøger, i henhold til AMC1 MED.B.070 (d)

RXO: 5-yearly oftalmotologist examination

  • –3.0 Dioptri ≤ Refraktionsfejl ≤ –6.0 Dioptri
  • +3.0 Dioptri ≤ Refraktionsfejl ≤ +5.0 Dioptri.
  • 2.0 Dioptri ≤ Astigmatisme eller anisometropi ≤ 3.0 Dioptri

 

RXO: 2-yearly oftalmotologist examination

  • Refraktionsfejl > –6.0 Dioptri
  • Refraktionsfejl > +5.0 Dioptri.
  • Astigmatisme eller anisometropi > 3.0 Dioptri

 

Samlet refraktionfejl beregnes som refraktionfejl + evt astigmatisme.

Eksempel 1: Refraktion fejl -2.75 Dioptri og Astigmatisme -1.00 Dioptri ved 90◦ da samlet maximale refraktionsfejl = -3.75 og derved RXO.

Eksempel 1: Refraktion fejl -2.75 Dioptri og Astigmatisme +1.00 Dioptri ved 90◦ da samlet maximale refraktionsfejl = -2.75 og derved ikke behov for RXO.

 

Trafikstyrelsen fortolker ”oftalmotologist” som en øjenlæge.

  • For både klasse 1-, og 2-ansøgere, såfremt det er klinisk indiceret, og Referral/Consultation ikke er påkrævet, må flyvelægen ligeledes selv påsætte RXO-begrænsningen med relevant tidsinterval iht. til øjenlægeanbefalingen.

  • Der er ikke krav specifikke grænser for tidsintervallet for øjenlægeundersøgelse for Klasse 2 og skal derved afgøres af flyvelægen.

  • Ved udstedelse af en RXO-begrænsning kan Trafikstyrelsen formular anvendes som findes her. Hvis der anvendes egen formular, skal indhold svare til Trafikstyrelsens. Det er vigtigt at ansøger får en kopi af denne skulle han skifte flyvelæge.

  • Flyvelæge kan udstede Medical Certificate til piloten og skal herefter indsende sagen som som referral eller Consultation alt efter klasse. I bedes i feltet ”evaluation medical summary” markere med ”fit”, samt hvilken begrænsning der er påsat. Formularen eller egen skrivelse skal medsendes sagen.

  • Der skal ligeledes informeres om ansøgers ret til at påklage beslutningen til Trafikstyrelsen.
Senest opdateret 16-01-2025