Pulje til grønne busser og grøn flextrafik er ikke længere en ansøgningspulje.
På baggrund af Folketingets Ombudsmands udtalelse (FOB 2023-19) om pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, har Transportministeriet besluttet, at Pulje til grønne busser og grøn flextrafik fremadrettet ikke længere er en ansøgningspulje.
Tildeling af tilskud fra Pulje til grønne busser og grøn flextrafik, sker fremover på baggrund af en interessetilkendegivelse. Puljen er fortsat målrettet regioner, kommuner og trafikselskaber, der skal indsende en interessetilkendegivelse, såfremt der ønskes tilsagn fra puljen.
På baggrund af de indkomne interessetilkendegivelser sker en politisk stillingtagen til hvilke projekter, der skal have tilskud, og den endelige fordeling af midlerne sker ved bevillingen og foretages således af Folketinget ved finansloven eller aktstykke.
Ændringerne har i øvrigt ingen betydning for tildelingskriterierne eller hvordan der tildeles midler. Der skal stadig sendes de samme dokumenter ind, nu hedder det blot en ’interessetilkendegivelse’ i stedet for en ’ansøgning’. Trafikstyrelsens skabeloner (bl.a. udmøntningsgrundlag, regnskabsinstruks og revisionsinstruks) vil blive opdateret.
Hvor de to første ansøgningsrunder hjemmelsmæssigt er knyttet op på BEK nr. 990 af 26. juni 2022, vil denne ikke længere være hjemmelsgrundlag for udmøntningerne i 2024-2026, og bekendtgørelsen lukkes fremadrettet.